S3, E17: Proiectare pentru un mâine mai sănătos: Sere durabile cu Josh Holleb din Ceres

S3, E17: Proiectare pentru un mâine mai sănătos: Sere durabile cu Josh Holleb

“The goal has always been, how can we do this better? We live in Colorado with extreme weather, and the world was working off a European greenhouse model that didn’t fit our environment. So, we set out to proiecta ceva diferit, ceva mai eficient și mai rezistent.” – Josh Holleb, Ceres

Bine ați venit la Voci constructive, the podcast that brings you inspiring stories from the construction and sustainability worlds. Sunt Jackie De Burca, gazda ta, iar astăzi avem un episod intrigant pentru tine. Mi se alătură Josh Holleb, specialist în integrare de sisteme și co-fondator al Ceres Greenhouse Solutions.

În acest episod, Josh ne poartă într-o călătorie prin experiența sa în proiectarea de sere, durabilitate și viziunea sa pentru o lume mai eficientă și durabilă prin agricultură inovatoare.

sere durabile Ceres

Cuibul de Zmee Ceres

Introducere invitat: Oaspetele nostru, Josh Holleb, ni se alătură pe tot drumul de la Boulder, Colorado, unde se află la ceea ce eu numesc cu drag „ora ridiculă” pentru a face parte din discuția de astăzi. Josh are o experiență fascinantă, de la lucrul la ferme ecologice până la soluții de pionierat pentru sere.

Misiunea lui este clară: să proiecteze sere care nu numai că cresc plante, ci și să creeze un viitor mai sănătos pentru noi toți. El va împărtăși informații despre călătoria sa, despre evoluția companiei sale și despre rolul esențial pe care Ceres Greenhouse Solutions îl joacă atât în ​​cultivarea alimentelor, cât și în cultivarea canabisului.

“Our greenhouses become little bursts of life. We’re seeing places where nothing could grow before now thriving with food, and it’s not just about the plants—it’s about reconnecting communities with their food sources and creating healthier ecosystems.”

 

Ceres Lauritzen

Ceres Lauritzen

Puncte cheie de discuție:

  • Inovație durabilă: Josh împărtășește modul în care Ceres Greenhouse Solutions a fost fondată cu viziunea de a crea sere mai inteligente și mai durabile, adaptate climatelor extreme. De la vremea aspră din Boulder până la proiecte din întreaga lume, Josh explică modul în care provoacă modelul tradițional de seră european, cu design potrivite pentru diverse medii.

  • Sisteme de transfer de căldură sol-aer (GATT): Josh explică sistemul revoluționar de transfer de căldură sol-aer care ajută la reglarea temperaturii în sere, permițând culturilor să prospere în condiții extreme cu un consum minim de energie. Acest sistem este un schimbător de jocuri pentru creșterea pe tot parcursul anului, în special în climatele mai reci.

  • Acoperire globală și personalizare: Josh se scufundă în proiectele internaționale ale lui Ceres, din Europa până în Orientul Mijlociu, unde serele lor ajută la producerea alimentelor în medii provocatoare, cum ar fi deșerturile din Kuweit. Personalizarea fiecărei sere la climatele specifice și nevoile agricole este cheia succesului lor.

  • Nature-Positive Impact: Accentuându-se pe reconectarea oamenilor cu sursele lor de hrană, Ceres Greenhouse Solutions joacă, de asemenea, un rol vital în reducerea deșertului alimentar și în îmbunătățirea producției alimentare conduse de comunitate. Josh vorbește despre impactul pozitiv pe care aceste sere l-au avut asupra comunităților locale, de la școli până la triburile de nativi americani, promovând suveranitatea alimentară și un stil de viață mai sănătos.

  • Viziune pentru viitor: Privind în perspectivă, Josh își împărtășește speranțele cu privire la rolul pe care Ceres Greenhouses îl va juca într-un viitor durabil, nu doar în producția de alimente, ci și în crearea de spații care sporesc bunăstarea și unesc comunitățile.

sere sustenabile Ceres (2)

Ferme de nutrienți

 

Gânduri finale: Josh ne lasă cu un sfat: investiți în design inteligent în avans pentru a asigura succesul pe termen lung. Indiferent dacă doriți să cultivați alimente, canabis sau pur și simplu să creați un mediu durabil, o planificare atentă poate face toată diferența.

Conectați-vă la acest episod din Voci constructive pentru a descoperi modul în care inovația în proiectarea serelor modelează o lume mai durabilă și mai conectată. Nu veți dori să pierdeți călătoria inspiratoare a lui Josh Holleb și cunoștințele despre cum putem contribui cu toții la construirea unui viitor mai bun.

„Imaginați-vă un sat în care fiecare casă are o seră, oamenii își cultivă propria hrană și comunitatea se adună în jurul acestor spații. Nu este vorba doar de a ne hrăni, ci de a crea o lume mai bună, mai sănătoasă, în care oamenii se conectează cu ceea ce îi susține cu adevărat.”

Sere durabile cu Josh Holleb

Despre Josh Holleb, co-fondator al Ceres Greenhouse Solutions, LLC®

Josh Holleb este co-fondatorul Ceres Greenhouse Solutions, LLC®, o companie de design inovator care colaborează cu cultivatori rezidențiali și comerciali de canabis și alimente pentru a ajuta la construirea de sere extrem de eficiente din punct de vedere energetic, cu tehnologii avansate de control al climei.

Josh a fost prezentat în Marijuana Venture, ca unul dintre stele în ascensiune „40 sub 40” din industria canabisului în 2018. În calitate de specialist în integrarea sistemelor la Ceres, el își abordează jobul cu o înțelegere interdisciplinară a sistemelor, a designului arhitectural și a soluționării problemelor.

Ceres a creat un sistem unic de transfer de căldură sol-aer (GAHT®) suplimentar de încălzire și răcire pentru sere, care permite plantelor să supraviețuiască – și să prospere – prin ierni reci, valorificând capacitatea naturală a pământului de a produce căldură și de a regla clima.

Ceres este, de asemenea, singurul distribuitor din America de Nord de ETFE Glazing, un material de seră super durabil și foarte transmisibil de lumină (95%), care a fost utilizat pe scară largă în Japonia de zeci de ani – și este, de asemenea, reciclabil!

Sistemele noastre alimentare și de canabis din America de Nord sunt deconectate și sunt risipitoare, forțându-ne să transportăm în lanțuri de aprovizionare pe distanțe lungi. Acest lucru nu numai că folosește energie excesivă, dar creează și deșerturi alimentare și înstrăinează comunitățile de sursa lor de hrană și canabis.

Josh vrea să revoluționeze acest sistem învechit folosind sere climatice controlate, dând putere comunităților să producă canabis și alimente locale de înaltă calitate pe tot parcursul anului.

Canalul de Youtube Ceres (10 de abonați) oferă o viziune – precum și exemple frumoase ale comunității – despre cum ne putem proiecta producția alimentară pentru viitor.

JOSH HOLLEBTRANSCRIPT

Această transcriere este generată digital și poate conține unele erori.

Bună ziua. Sau bună dimineața, în funcție de locul în care vă aflați. Ea este Jackie aici din voci constructive. Și am un invitat foarte interesant pentru tine astăzi, Josh Holleb, care se va prezenta acum. S-a trezit la ceea ce eu numesc cu drag ridicol pentru a se potrivi cu fusul meu orar. Deci, mulțumesc că ai făcut asta. Josh, vrei să începi prin a te prezenta și a spune publicului puțin despre trecutul tău?

[00:00:36] Josh Holleb: Da. Numele meu este Josh Holleb. Sunt specialistul în integrarea de sisteme pentru titlul meu la seria Greenhouse Solutions.

Suntem o seră din Boulder, Colorado inginerie si firma de proiectare.

Facem asta de vreo 13, 12, 13 ani acum.

Am o experiență în construcții, conducând ferme ecologice, care în cele din urmă și-au transformat canabisul pe măsură ce s-a legalizat, care apoi s-a transformat în încercarea de a găsi o modalitate mai eficientă de a cultiva plante decât cultivarea în interior cu lămpi de sodiu de înaltă presiune, ceea ce ne-a condus în jos. această cale către sere super eficiente și, sperăm, bine proiectate cu sodiu și lucruri care sunt legate de cultivarea în seră.

[00:01:25] Jackie De Burca: Acum, Josh, înainte să ne aprofundăm în compania ta, pe care ai fondat-o, care sunt propriile tale viziuni despre modul în care afacerea ta poate ajuta la crearea unei lumi mai durabile?

[00:01:36] Josh Holleb: Yeah, you know, our motto has always been designing for a better tomorrow, a healthier tomorrow, a healthier future.

Cred că scopul a fost întotdeauna, cum putem face asta mai bine?

Trăim în Colorado, unde avem veri foarte calde și ierni foarte reci și vânturi de 100 de mile pe oră și este un loc greu de cultivat.

And we were working off really a European, the world is really working off a European model of greenhouses, and it wasn’t being questioned. And the Netherlands, it’s never that hot or that cold or that windy. And so we just were like, we need something different.

Și asta e, asta a fost linia de bază și am lucrat în afara acelui nivel de bază de când am început.

[00:02:35] Jackie De Burca: Vorbește doar despre cum. Adică, ai cam descris deja unele dintre ele, dar cum ai ajuns să, știi, să găsești compania? Ce a inspirat crearea lui?

În afară de ceea ce tocmai ai menționat despre Europa, evident, este o decizie uriașă să înființezi o astfel de afacere.

[00:02:52] Josh Holleb: Da. Așa că, de fapt, cultivam și construiam sere și alte lucruri, un fel de proiecte personalizate, pentru că eram un constructor pentru fermieri sau oameni care încercau să crească lucruri sau să crească animale.

Și avem un mic ziar local în Boulder, și există o ediție de primăvară care seamănă cu ediția de grădinărit, știi, și am văzut un mic anunț pătrat care spunea, seria soluții de seră. Și am fost ca, asta e atât de ciudat, pentru că sunt foarte conectat la această scenă și nu am auzit niciodată de chestia asta în orașul meu.

Așa că am întins mâna. Nu-mi amintesc dacă s-ar putea să-l fi numit. S-ar putea să fi existat un număr de telefon în acel moment.

Și l-am cunoscut pe Mark Plinke, care este partenerul meu în această afacere.

And Mark is a. Is a german chemical engineer. And so he was thinking about this as a third career, but with a very data based engineering science brain. And I was coming at it from a very much mediu construit loc de plante, pentru că lucram cu plante de ceva vreme.

Și așa m-am dus și m-am întâlnit cu el acasă și i-am spus. Am spus, ce faci? Mi-a spus, i-am spus, ei bine, iată ce fac și iată ce pot face pentru a ajuta.

Și a spus, da, ar trebui să faci asta cu noi. Și așa a avut o foarte. Construise câteva sere mici. A primit un grant USDA, care este un grant al departamentului de agricultură. A construit o seră. A funcționat bine, am învățat multe. A construit câteva sere mici în curtea vecinului său, care erau încântați de ceea ce făcea.

Și apoi am început să schimbăm designul și să facem ajustări și să ne gândim cât de ușor a fost de construit, deoarece construcția contează, și apoi cum mergeau plantele. Și de acolo, am fost doi oameni, trei oameni și am evoluat în. Fluctuăm între 25 și 35 de oameni și avem proiecte în toată lumea acum la care lucrăm.

[00:04:58] Jackie De Burca: Este o poveste uimitoare, nu-i așa? Deci, de la acea întâlnire inițială până la locul în care vă aflați acum, Josh, evident ați creat, împreună cu echipa dvs., o mulțime de modele diferite de sere. Doriți să parcurgeți ceea ce este disponibil în prezent?

[00:05:13] Josh Holleb: Da, chiar avem un concept de design de bază care trece prin toate serele noastre, adică noi orientăm est-vest. Deci accesul nostru lung este la est la ce? Axa noastră lungă este de la est la vest, ceea ce este neobișnuit pentru sere. Folosim o mulțime de panouri metalice opace, izolate, izolate sau panouri sandwich, cred că este ceea ce le numim în Europa. Deci folosim multă izolație în serele noastre. Avem un design ușor diferit de fronton față de majoritatea serelor, dar luăm soarele din sud și izolăm pereții nordici și apoi folosim geamuri unice. Și pentru că în funcție de ce plante creștem în sere, ne cam personalizăm, dar facem sere mici. Avem, cred că cel mai mic al nostru acum are 18 picioare adâncime și numim asta un kit de curte. Și apoi intră în truse cu randament ridicat. Așa că facem o mulțime de sere independente de 3000 de metri pătrați și 300 de metri pătrați. Ar fi o seră comercială mică sau o seră rezidențială mare de până la 60, 70,000 de metri pătrați de canabis, facilități de canabis sigilate de înaltă tehnologie, care nu au aerisire și folosesc pompe de căldură pentru răcire și dezumidificare, control complet al climatului. Lucrăm la o mulțime de proiecte agricole internaționale la scară largă chiar acum.

Putem face recaptarea completă a apei. Dezvoltăm o navă spațială pe care o putem detona pentru cineva care nu are nevoie de toată tehnologia sau pentru oamenii din deșerturi care nu au apă.

Putem crește cu foarte puțină apă.

Este foarte interesant să vedem unde a ajuns și să știm că nu ne-am dat seama de toate lucrurile pe care le vom face sau de ce va fi nevoie în spațiul în creștere.

[00:07:11] Jackie De Burca: Așa că mi se pare, Josh, că și tu ai, de asemenea, o călătorie foarte interesantă pe măsură ce mergi și creezi în funcție de diferitele locuri de muncă.

[00:07:19] Josh Holleb: Da, suntem. Suntem, știi, uneori de vină. În continuă evoluție.

Este adesea, unde putem, putem face același lucru de două ori? O dată?

[00:07:31] Jackie De Burca: Greu.

Da, îmi pot imagina. Deci asta sună foarte bine. Totul sună, știi, interesant. Să mergi la muncă este evident interesant, pentru că mereu se întâmplă ceva nou acum.

[00:07:42] Josh Holleb: Da. Adică au trecut 13 ani. Niciodată nu m-am blocat cu ceva timp de 13 ani și, cumva, este încă incitant. Deci asta e. E un semn bun, cred.

[00:07:54] Jackie De Burca: Da, este un semn excelent. Acum, în afară de toate dimensiunile diferite și izolațiile diferite, în funcție de, știți, ce, care sunt nevoile și toate astea, aveți, de asemenea, o mulțime de locații diferite unde pot fi utilizate și scopuri diferite. Josh, vrei să treci prin acestea?

[00:08:12] Josh Holleb: Da.

Designul nostru tradițional, pur și simplu aveam această discuție în interior zilele trecute, funcționează cel mai bine la nord sau la sud de 27 de grade latitudine și deci locații mai puțin ecuatoriale.

Ne descurcăm foarte bine în locurile reci. Creștem. Avem oameni care cultivă multă hrană în Canada, nordul Wisconsinului, Maine, New Hampshire, Idaho, locuri în care nu poți crește pe tot parcursul anului. Avem mult succes acolo.

Și așa ar funcționa și în America de Sud, la sud de latitudinea 27. Dar nu avem o mulțime de proiecte sud-americane.

Dar am proiectat lucruri în Europa, în Bahrain. Lucrăm în Orientul Mijlociu chiar acum, deoarece avem tehnologii de blocare și absorbție a infraroșului pentru a ajuta lucrurile să răcească, deoarece nu puteți cultiva salată verde în Orientul Mijlociu decât dacă puteți răci cumva o seră.

Și acum am dezvoltat de fapt o structură în stil tropical, care este de fapt o formă diferită, deoarece unghiul soarelui este destul de diferit, având în vedere uraganele, păsările și rozătoarele pentru producția de alimente în zonele tropicale.

[00:09:41] Jackie De Burca: Fascinating. Really fascinating. Now, all of this tickles my imagination, I have to say. And it makes me wonder, because we do do a lot of interviews on constructive voices that are aimed and honed on nature positive outcomes and so on. And I just wonder how you would feature your greenhouses in various ways to achieve more nature positive outcomes.

[00:10:06] Josh Holleb: Yeah, I mean, you know, we, we have, we think about this often and we have the greenhouses and we also have a house that we’ve designed that’s kind of a kit house. So we ship a kit and it’s passive design, passive style, not certified, highly efficient, with attached greenhouse as well. And for all of these, we encourage electric climate controls, heat, cool and dehumidification on our house kits. We actually have a location where we’re creating shade for the house to keep direct sunlight out in the summer. But it’s also designed specifically to hold solar pv panels. So the general idea for us is, what are you trying to do? How do we get you there? In the absolute most efficient way possible, which usually means spending a little more money to purchase, design and purchase the building, but it also means that you’re ideally net positive, if not net zero over time.

[00:11:14] Jackie De Burca: Sigur.

[00:11:15] Josh Holleb: Și ceea ce descoperim este că, în special cu serele noastre, devin mici explozii de viață. Și așa, știi, tocmai am fost în Wisconsin, în nordul Wisconsinului, avem un fermier. E destul de frig și gri în Wisconsin. În timpul iernii, ea crește salată verde.

Are un CSA mic, este o fermă ecologică.

Ea este capabilă să cultive salată verde pe tot parcursul anului, toată iarna pentru clienții restaurantului, fără căldură sau iluminare suplimentară.

Echilibrul dintre intrări și ieșiri este foarte grozav. Echilibru. În mod normal, aș spune în centrul nordului Wisconsin, trebuie să o încălziți pentru a crește salată verde. Poți întreține salata, poate, dar pentru a crește ea folosește sistemul nostru de gaz, care este sistemul nostru de transfer de căldură la sol. Este un sistem de baterii climatice pe care l-am modificat și proiectat. Și ea crește salată verde toată iarna.

Și în timp ce face asta, își începe culturile de câmp în ianuarie sau februarie, astfel încât acestea să fie foarte sănătoase. Când este gata să scoată lucrurile în aprilie sau mai, ferma ei explodează mult mai repede și mai sănătos decât toate fermele din vecinătate, deoarece are această mică păstă de viață cu care lucrează. Și așa, știi, este o clădire construită și este un fel de mașină funcțională și apoi explodează. Viața explodează din ea. Și este foarte tare să vezi asta.

That’s what the plant life. And then there’s the whole community aspect to it also that these buildings do, which is a whole other story.

[00:12:55] Jackie De Burca: So going back to the concept of the fact that you’re working with, you know, Europe, which is obviously where I am, as I’m in Spain, I’m sure you’re going to say to me, how long is a piece of string or something along those lines? But let’s say I was to order a residential kit.

La ce fel de intervale de preț ne uităm?

Știam că voi avea acea reacție.

[00:13:20] Josh Holleb: Lucrez cu sere mari în cea mai mare parte, suntem în.

Lasă-mă să mă gândesc la asta. 20.

Deci proiectăm și furnizăm.

Proiectăm o seră și furnizăm materialele, dar nu construim sera, mai ales în Europa.

Dar în Europa, este de fapt mai ușor pentru noi să construim potențial seră, deoarece există doar mai multă infrastructură pentru asta. Și avem de fapt un partener de producție în Sud Tirol, în nordul Italiei, pe care îl folosim pentru a furniza unele dintre structurile noastre europene. Dar de obicei spunem că suntem la aproximativ, pentru o seră ventilată, 2,500 USD pe metru pătrat sau 250 USD pe metru pătrat ar fi o seră construită și funcțională.

Piața europeană de sere este destul de diferită de piața americană de sere.

Și deci nu știu dacă asta sună scump sau nu, dar oricum acolo ajunge în SUA.

[00:14:21] Jackie De Burca: Da, nu știu. Nu i-am stabilit prețul, dar am fost foarte curioasă.

Da, nu, creștem departe, dar bineînțeles, sunt în Spania, deci este un mediu diferit. Desigur. Deci haideți. Să ne întoarcem la sistemul de transfer de căldură sol-aer, pentru că este foarte important. Ne poți vorbi despre asta mai detaliat, Josh, te rog?

[00:14:40] Josh Holleb: Da. Deci conceptul bateriei climatice nu este ceva pe care l-am proiectat.

Este folosit adesea în permacultură. Am învățat-o prin permacultură.

Dar ideea generală este că ai țevi în pământ și un ventilator și muți aerul din seră în sol și apoi înapoi în seră. Ceea ce am reușit să facem este că, pentru că Mark este inginer, înțelege fluxul de aer, l-am proiectat până la un punct în care funcționează foarte bine, cât de eficient îl putem obține.

Și așa este modul în care îl folosim.

O putem scala pentru orice seră. Poate avea un ventilator sau pot fi cinci secțiuni cu cinci ventilatoare.

Dar când este, vom spune vară, și este cald în seră, putem aspira acel aer cald din seră și îl suflam în pământ, apoi îl proiectăm astfel încât să fie la lungimi optime de conducte sub pământ pentru a transfera căldura afară. a aerului în sol. Și atunci când aerul revine în seră, iese mai rece. Deci încălzim solul și răcim aerul.

În timpul iernii, putem de fapt să tragem aer rece din seră prin solul cald și să încălzim aerul, iar acesta poate funcționa pe o bază mult mai micro. Unde locuim în Colorado, este însorit în timpul zilelor. Iarna, de fapt, răcim sera într-o zi însorită de iarnă, încălzim solul și apoi folosim acea căldură noaptea pentru a încălzi sera noaptea. Și pentru ca acel fermier din Wisconsin despre care vorbeam, care poate cultiva salată verde toată iarna, ea o poate face cu sistemul ei GATT. Își menține sera la 48 sau 50 de grade Fahrenheit. Și cu un ventilator, are doi fani. Cu două ventilatoare, își încălzește sera. Nu va îngheța niciodată toată iarna.

[00:16:45] Jackie De Burca: Și un alt aspect este materialul de geam ETFE care în mod evident sporește creșterea plantelor. Ce face ca acest lucru să fie superior altor materiale? Josh?

[00:16:55] Josh Holleb: Ei bine, deci în SUA, avem mai puține sere de sticlă. Marile serare sunt din sticlă, dar noi nu folosim sticla în același mod în care Europa are ETFe. Este, vreau să spun, probabil că o voi măcelări. Și din nou, Mark, partenerul meu, este inginer chimist. Deci asta i se rostogolește de pe limba, dar este etilenă tetrafluoretilenă.

Și nu știu de fapt ce înseamnă asta, dar știu ce înseamnă.

În mod tradițional, în SUA, folosim, dacă folosim un acoperiș de sticlă, trebuie să punem o peliculă pe el pentru siguranța vieții, astfel încât, dacă se sparge, să nu cadă și să ucidă pe cineva.

Și acel film blochează de obicei multă lumină și lumină UV și o grămadă de alte lucruri. Și face ca utilizarea unui acoperiș de sticlă să nu aibă sens.

Deci majoritatea oamenilor folosesc policarbonat. În SUA, policarbonatul se degradează cu UV, așa că trebuie să pună un strat UV pe policarbonat. Și deci este un material de glazură foarte durabil, dar nu este cel mai eficient material de aprindere. Așa că am găsit ETFE, care este disponibil și cred că, știți, așa cum ar spune Mark, o mulțime de stadioane mari de fotbal din Europa folosesc ETFE pe acoperișurile lor pentru a permite lumina soarelui, dar nu vremea.

Și suntem. Avem un lanț de aprovizionare lung. Avem câțiva producători de ETFE. O luăm și din Japonia, unele piese luăm din Germania. Și am proiectat un sistem. Deci acesta este un. Este o peliculă cu fluor.

Este foarte durabil. Durează, știi, noi spunem că este un film de 30 de ani, dar nimeni nu știe cu adevărat pentru că este cam nou. Este complet transmisiv UV și foarte transmisibil de lumină. Putem. Îl putem obține în diferite grosimi în funcție de vreme. Cel mai mare șofer este grindina.

Grindină dictează cât de gros este un film pe care îl folosim.

Poate fi difuz, poate fi clar.

Și acum ceea ce putem face este să adăugăm blocare sau absorbție în infraroșu, ceea ce înseamnă că nu putem permite căldurii să intre în clădire, dar totuși permitem luminii soarelui să intre în clădire, ceea ce este destul de distractiv. Deci undeva în Spania, am putea. Undeva unde este fierbinte tot timpul, am putea folosi o peliculă de blocare în infraroșu pe acoperișul structurii și nu lăsăm niciodată căldura să intre.

Dar undeva aici, ca în Colorado, am putea folosi asta, o peliculă obișnuită în plicul clădirii, pe care o lăsăm să intre căldură și lumină, dar apoi să adăugăm o peliculă mobilă secundară cu blocant infraroșu pentru a lăsa căldura să intre sau nu, in functie de anotimp. Deci, vara, s-ar putea să închidem filmul și să blocăm căldura, astfel încât să urce înapoi spre tavan și apoi să iasă. Dar în timpul iernii, s-ar putea să-l deschidem pentru a lăsa căldura să intre pentru a încălzi sera. Așa că începem să ajungem la un punct cu ETFE și apoi o putem face și în mai multe straturi, cu un singur strat sau cu două straturi. De fapt, am realizat prima instalare ETfe cu trei straturi din lume. Nu sunt sigur că a fost cea mai eficientă utilizare a timpului și a banilor, dar este fezabilă. Deci ceea ce învățăm este că putem controla cu adevărat nivelurile de lumină, nivelul de căldură, iar cel mai important lucru este să permitem intrarea UV în seră. Uv este a. Este un factor de stres ușor pentru plante, dar într-un mod benefic. Mucegaiurile, agenții patogeni și insectele nu le plac UV. De fapt, îi doboară. Și așa vedem că serele care permit intrarea UV în spațiu sunt mult mai sănătoase.

Imită mai bine afară. Deci este o tehnologie cu adevărat interesantă pentru noi. Este reciclabil, este lung. Odată instalat, durează mult.

Și transmisie ridicată a luminii, transmisie UV. Deci este foarte interesant pentru noi.

[00:20:49] Jackie De Burca: E tare. Acum, evident, unul dintre lucrurile care s-a cultivat mult este canabisul. Și ai fost prezentat în marijuana Ventures, 40 sub 40. Deci presupun că este ca Forbes pentru canabis, presupun ceva de genul. Nu la scară mai mică.

[00:21:09] Josh Holleb: Mi-aș dori să fiu în top 40 Forbes.

[00:21:13] Jackie De Burca: Dar oricum, desigur, aceasta este încă o recunoaștere foarte frumoasă. Și cum ți-a influențat asta cariera, Josh?

[00:21:19] Josh Holleb: Știi, canabisul a jucat un rol destul de important în evoluția seriei I. O carieră trecută care a fost în canabis pentru că eram constructor.

Și printr-o succesiune de evenimente, piața imobiliară din SUA sa prăbușit în 2000. 820 zece. Atunci a fost legalizat canabisul în Colorado, unde ne aflăm. Este primul stat din țară în care canabisul a fost legalizat. Am avut un întreg echipaj de construcție. I-am avut pe toți. Și așa oamenii doar închiriau depozite mari, așa că ne-am mutat și am început să construim, să construim medii pentru ei. Neștiind o tonă, dar având suficiente abilități pentru a face lucruri, lucruri bune. Așa că am învățat multe acolo. De fapt, am ajuns să dețin un magazin cu amănuntul. Le numim aici dispensare, precum și o creștere doar prin echitatea clădirii.

Și așa am început seria. Nu era deloc concentrat pe canabis. Construim sere pentru ca oamenii să cultive alimente. Construiam pentru școli. Dar, pe măsură ce canabisul s-a comercializat și a devenit mai legal, canabisul a fost un loc evident în care existau bani și interes pentru mediul controlat, agricultura, într-adevăr. Așa că băieții cu canabis au fost dispuși să-și asume riscuri și să depășească limita a ceea ce oamenii cred că pot face serele, iar noi am fost acolo pentru a le furniza asta. Și așa am reușit să construim niște foarte, foarte cool, avansate din punct de vedere tehnologic, cu LED-uri, tehnologie interesantă de vitrare, sere comerciale la scară largă. Și ne-a împins și cred că a împins industria serelor destul de departe, destul de repede.

Suntem încă. Adică, probabil avem 40 de autorizații depuse la scară largă în Grecia și câteva în Spania. Știi, Europa nu s-a aprins încă cu creșterea canabisului, dar acum este o parte mai mică a afacerii noastre. A fost frumos. A fost parte integrantă a afacerii noastre la un moment dat, dar există și va continua să fie acolo. Și a fost o experiență cu adevărat grozavă pentru noi să avem acel impuls atât de interes, cât și de bani pentru a ne face să ne mișcăm cu o viteză de deformare într-un design mai înalt de tehnologie și de înaltă eficiență.

[00:23:34] Jackie De Burca: Acum, să rămân cu canabis, chiar dacă îmi dau seama că nu este atât de important pe cât ar fi putut fi. Dar ce vezi din experiențele tale, Josh, care vezi ca fiind principalele provocări și oportunități din acea industrie și mai ales când te gândești la practicile de cultivare durabilă?

[00:23:50] Josh Holleb: Ce a fost interesant este că, atunci când nu era prea mult, avea o valoare foarte mare, ceea ce le-a permis oamenilor să facă toate aceste lucruri interesante. Dar realitatea este că, ca piață, orice piață se nivelează, acea valoare nu va rămâne atât de umflată. Ceea ce ne-a permis să facem este să dezvoltăm aceste sere de ultimă generație, dar extrem de eficiente și de înaltă eficiență, care, odată cumpărate și construite, sunt cu adevărat, foarte ieftine de exploatat în comparație cu culturile de interior sau alte moduri de cultivare a canabisului. Și așa am putut doar să ne jucăm și să modificăm secvențele de operare și diferitele sisteme pe care le instalam pentru a face aceste lucruri extrem de eficiente în timp. Și așa că cultivăm canabis în toate aceste locuri ciudate, știți, lângă Detroit și Massachusetts, în sere care nu sunt medii de seră ideale. Putem folosi soarele atunci când este acolo și putem folosi iluminarea cu LED-uri, tehnologia de iluminare cu LED-uri reglabile atunci când soarele nu este acolo, lipsa de lumină, precum și sistemele de umbră pentru a descoperi cea mai eficientă secvență a modului în care pentru a obține o recoltă consistentă în timp, folosind condițiile exterioare când le avem și folosind sistemele noastre interioare când avem nevoie de ele. Și acesta a fost un tip de dans cu adevărat distractiv, dar un proces de învățare foarte distractiv de-a lungul timpului.

[00:25:19] Jackie De Burca: Let’s go back to the built environment. And one of the things I noticed when we’re searching before our chat today is that you also have glass architecture on your website. How is keddies working with this?

[00:25:32] Josh Holleb: Da, asta este. Acest lucru este mai nou în ultimii trei ani și ceva pentru noi și acesta este al nostru. Clădirea noastră standard. Ne considerăm o firmă de inginerie. Nu sunt inginer, dar proiectăm cu eficiență în cea mai mare parte. Deci, serele noastre nu sunt întotdeauna cele mai frumoase lucruri. Sunt foarte eficiente, dar nu le proiectăm pentru stil. Avem arhitecți în personal. Îi înnebunește puțin, dar înțeleg că eficiența și funcționalitatea sunt mai importante decât stilul, în cea mai mare parte. Dar sunt o mulțime de momente în care eu. Avem nevoie de un spațiu pentru evenimente, cineva vrea să facă nunți sau facem o grădină mare pe acoperiș care crește, dar face parte și din hotel și trebuie să arate foarte bine. Și așa avem un. Arhitecții sunt fericiți, dar acum ajungem să proiectăm lucruri mult mai plăcute din punct de vedere estetic.

Și așa încercăm în continuare să menținem cât mai multă funcționalitate posibil. Nu poți avea un loc de nuntă așa. Unde gătesc 40 de grade Celsius și oamenii transpira prin ținutele de nuntă.

Dar. Deci avem acum. Avem un hotel aici, în centrul orașului Boulder. Au un spațiu deschis alături și trebuie să-l dezvolte, dar au niște parametri ciudați. Deci acum lucrăm la una dintre acestea, o casă de sticlă. Îl numim spațiu închis pentru ca ei să-l poată folosi pe tot parcursul anului, vara și iarna, și pentru ca acesta să arate frumos și să funcționeze corespunzător.

Vedem o mulțime de lucruri în Europa care sunt destul de distractive.

Magazine alimentare din Germania care au sere pe acoperiș în care cresc busuioc pe care îl vând la parter. Acestea sunt.

[00:27:18] Jackie De Burca: E foarte tare.

[00:27:20] Josh Holleb: Da, este distractiv.

Nu există transport.

Sunt o mulțime de lucruri interesante despre asta. Le deschide mințile oamenilor, care este probabil cea mai interesantă parte a întregului lucru.

Aceasta este doar o altă cale a muncii pe care o facem pentru a continua să împingem, știți, spațiile conduse de lumina soarelui în diferite locuri din lume.

[00:27:40] Jackie De Burca: Fascinant. Acum, revenind la unul dintre celelalte subiecte care cred că este, știți, foarte, foarte important în acest moment al istoriei, cum contribuie serele la reducerea deșerților alimentare și reconectarea comunităților cu sursele lor reale de hrană și canabis?

[00:27:58] Josh Holleb: Presupun că da, vreau să spun, aceasta este partea cea mai distractivă a jobului.

Am avut norocul să lucrăm cu școli, școli primare, licee, universități în care elevii intră în clădiri și nu am avut niciodată această oportunitate, dar îmi pot imagina că dacă aș fi fost în clasa a patra și aș începe să lucrez într-o seră. , asta ar fi fost o experiență formativă pentru mine. Deci, într-o anumită privință, este doar educațional, să aduci copiii sau pe oricine într-adevăr într-o seră pentru a vedea ce este posibil. În prezent, lucrăm cu organizația noastră locală nonprofit aici, în Boulder, care este un proiect interesant pentru noi. Ei conduc cea mai mare grădină comunitară din Boulder. Este destul de mare, așa că puteți merge să închiriați un mic teren în afara fermei. Ei pun una dintre serele noastre pe Iul lor pe acel loc acum. Așa că acum toți cei care fac grădinărit în Boulder vor putea vedea și această seră. Și, știi, sper să ai o explozie mintală. Uau, uită-te la chestia aia. Apoi, când ajunge în mâncare, știți, avem cultivatori comerciali de salată verde în Ottawa, Canada, pe tot parcursul anului. Cultivator comercial de salata verde. Altfel, salata lor ar veni din Yuma, Arizona sau sudul Californiei. Adică, vorbim de peste SUA, de la sud-vest la nord-est, și apoi de trecerea unei granițe și, știi, așa cum am văzut în Covid, cum ar fi, ce se întâmplă dacă camioanele nu funcționează sau așa ceva? Știi, nu este. Nu este atât de deznădăjduit că camioanele nu merg și apoi nu ai mâncarea pe care o ai. Ne-am obișnuit să avem, știi, poate că nu ar trebui să fim obișnuiți să avem salată verde în Canada iarna sau roșii, dar ne-am obișnuit cu asta.

And then there’s a nutritional aspect to this whole thing is that, you know, I don’t have the, I don’t have the data to show this, but I believe that a local tomato that’s ripened in the greenhouse near me and then at the store a few hours later is healthier than the green tomato that was shipped from Mexico. And people can notice it and see it. And so there’s all these different, you know, it’s like a spider web of reasons why having the greenhouse close, seeing it, tasting the food out of it, knowing it’s not coming from far away, all yield just a better result in the end. And it might cost a little bit more money to buy it because it’s not grown at such large scale, the food itself.

Dar, știi, mâncarea este. Nu știu, mâncarea este un medicament. Mâncarea înseamnă o mulțime de lucruri. Și cred că dacă oamenii știu că este bine și își pot permite, în cea mai mare parte, este o experiență cu adevărat pozitivă.

Deci, da, serele, știi, la un nivel uriaș, sunt foarte tare să vezi, să gusti toate astea. Și când le debarcăm la nivel local, lucrăm mult cu triburile native americane și cu primele națiuni din Canada, iar acestea sunt foarte concentrate pe suveranitatea alimentară. Adică, acestea sunt națiuni suverane din țara noastră și nu au fost, știți, cea mai bună mână de America albă tradițională. Și sunt, sunt ca și cum ar crește hrana acum, și sunt deșerturi alimentare și sunt, au, au probleme de nutriție și au totul. Și încearcă să ia asta în propriile mâini. Și astfel, hrănindu-se, învățând următoarea generație, este, este un, este un lucru foarte holistic, pozitiv, care cred că iese din aceste sere.

[00:31:36] Jackie De Burca: Absolutely. There’s a spanish author who’s very well known called Mariano Bueno, and he’s an ecological farmer, and he teaches and writes about the fact that the food that’s grown very close to us is way more beneficial. So without getting, like, stats and all that stuff. And it’s, I suppose, I guess his ideology is kind of a mixture of the nutrients, of course, are going to be in a much stronger state, and it’s connected through the environment that’s right beside you. So therefore, it’s kind of, like, localized through the environment that you are in each day. It’s quite a fascinating topic, I think.

[00:32:16] Josh Holleb: Da, înțeleg și cred profund.

[00:32:20] Jackie De Burca: Da. Și sunt sigur că nativii americani vor primi toate aceste lucruri mai repede decât unii dintre noi, albii.

Am voie să spun asta pentru că sunt alb înainte de a intra în necazuri. Bine, deci mergi mai departe, poți să-i împărtășești lui Josh, mai multe despre viziunile tale pentru cultivarea cu seră de înaltă tehnologie?

[00:32:41] Josh Holleb: Da, devine destul de interesant.

Poate că vine dintr-un loc mai întunecat într-un mod ciudat, dar lumea se schimbă și nu știm în totalitate unde se duce sau ce va face.

Și nu sunt unul care să spună, o, tehnologia ne va salva. Cred că ar trebui să folosim mai puțin și să încercăm să nu avem nevoie de tehnologie care să ne salveze și să fim mai buni pentru lume.

Dar realitatea în acest moment este că trăim în vârful deșertului sud-vest, iar apa este imensă acum. Apa are, nu există nicio valoare asociată cu apa din punct de vedere monetar, nu există valoare monetară cu apa. Foarte putin. Credem că apa va fi un lucru foarte mare la un moment dat. Fie că este. Va fi, va avea o valoare, care este modul în care această lume se ocupă de lucruri, le face importante.

Avem o. Putem proiecta o seră din oțel și facem acest lucru des în cazul în care putem recaptura 90% din apa pe care o punem în seră, astfel încât să putem fi extrem de eficiente în apă.

Lucrăm la un proiect în vestul Montanei chiar acum și este o fermă mare și ei găzduiesc oaspeți și încearcă să-și hrănească oaspeții cu mâncare foarte sănătoasă la nivel local, dar este foarte uscat, există foarte puțină apă. Și tocmai au achiziționat o seră destul de importantă de la noi, care va recaptura și reutiliza complet apa. Este o oportunitate foarte grozavă pentru noi să punem în practică această tehnologie pe care am proiectat-o ​​și pentru ei să folosească foarte puțină apă pentru a cultiva alimente și pentru noi să învățăm. Și așa e foarte tare. Și acum vin aceste proiecte din Orientul Mijlociu. Cred că lucrăm la un proiect în Kuweit chiar acum, unde este prea cald și nu pot crește lucrurile.

Și puteți pompa o grămadă de energie și puteți crea răcire cu o pompă de căldură sau ceva de genul ăsta și doar să folosiți o grămadă de electricitate și să răciți o seră.

Dar nici asta nu ajută cu adevărat pe nimeni.

Și așa că acum, cu aceste noi tehnologii de vitrare, putem bloca potențial căldura să intre în seră, să folosim mult mai puțină răcire și apoi să începem să cultivăm hrană și apoi să ne recapturăm apa și în Orientul Mijlociu și să folosim puțină apă. Și așa că încercăm să folosim cât de puțin putem, dar avem aceste tehnologii pe care le putem implementa pentru a ne da seama cum să cultivăm alimente în mod eficient, sperăm în mod durabil, în locuri în care va fi foarte greu de cultivat alimente.

Și pentru noi, cred că este un lucru foarte interesant cu care să lucrezi.

[00:35:29] Jackie De Burca: Cu siguranță. Deci, cu toate acestea spuse, cum vedeți serele lui Sarah joacă un rol în redefinirea sistemelor alimentare și de canabis din America de Nord?

[00:35:42] Josh Holleb: Sper să devenim mai localizați.

Asta e o mare speranță pentru mine. Nu știu ce simt oamenii despre asta. Simt că mâncarea noastră ar trebui să se apropie mai mult de casă, iar speranța mea este, și văd că pentru că lucrăm mai mult cu școli și cu centre educaționale nonprofit care lucrează cu copii sau veterani, că există un interes profund în acest lucru.

Serele produc hrană și creează comunitate și sunt, de asemenea, oarecum terapeutice. Auzim că copiii se concentrează atunci când sunt la cursul cu seră și știm că organizațiile de veterani cu, știți, veterani cu PTSD prosperă în seră. Nu știu de ce, dar anecdotic, o auzim tot timpul.

Și așa, știi, nu așa este salvatorul civilizației prin orice mijloace.

Proiectăm o clădire, dar când intri înăuntru, e vie, există doar viață în ea și se simte diferit.

Și așa cred că scopul este să putem hrăni pe toată lumea, dar poate, de asemenea, putem face lumea un pic mai prietenoasă, mai sănătoasă, mai fericită, poate toate aceste lucruri.

Și acestea nu sunt ceva ce poți cuantifica cu adevărat, dar este ceva ce simțim atunci când suntem în ele și când vorbim cu oamenii care le folosesc și asta. Cred că acesta este șoferul pentru toți. Pentru toate acestea.

[00:37:05] Jackie De Burca: Da. Nu, adică, cred că din ceea ce spui acolo, Josh, nu mă surprinde să aud asta, pentru că cel puțin, știi, oameni cu PTSD și tineri care nu au atât de multă legătură. în mod normal, cu propria lor hrană și natura în general, desigur că va exista această reconectare automată, pentru că dacă te gândești la istorie, la revoluția industrială în continuare, știi, sunt doar câteva sute de ani, în timp ce înainte de asta, eram prin preajmă cu toate feluri de aspecte ale naturii și tratarea lucrurilor într-un mod complet diferit, interfacând lucrurile într-un mod complet diferit. Deci cred că asta e mult mai natural pentru noi în genele noastre, dacă vrei. Să vorbim despre câteva exemple specifice, pentru că mi-a plăcut foarte mult să aud ce ai spus acolo despre modul în care au transformat o anumită comunitate locală, afacere sau școală.

[00:37:52] Josh Holleb: Da, vreau să spun, chiar acum, acesta este un proiect pe care îl proiectăm, dar pe care se bazează. Există o organizație din Milwaukee, Wisconsin, care se numea creșterea puterii. Și fondatorul a fost Will Allen. Și cred că a fost un fost. Nu știu dacă a jucat în Liga Națională de Fotbal sau în NBA. Este un tip mare, dar tocmai a construit sere în mijlocul Milwaukee și a început să cultive acvaponia. Deci, folosind pește pentru a crea hrană pentru a hrăni plantele și a fost foarte mișto. Și am crescut aproape de acolo și am învățat multe din acel loc.

Fiica lui, numele ei este Erica Allen. Ea este acum în Chicago și acum mai face. Practic, a luat torța și a adus-o la Chicago. Și grupul ei se numește Urban Growers Collective și au o ramură care se numește eradica verde. Și tocmai au instalat un digestor anaerob foarte mare pe un loc din partea de sud a Chicago, care este probabil un fel de deșert alimentar, nu undeva unde vezi multă mâncare bună, mâncare proaspătă. Și proiectăm pentru ei chiar acum o instalație mare cu șapte sere, care este parțial producție, predominant educație, și suntem doar în faza de proiectare, dar au văzut cum funcționează în Milwaukee și ce face comunitatea și noi. Am reușit să lucrez cu ei pentru a vedea cum lucrează și cum se simt în legătură cu aceste lucruri. Acesta este un proiect cu adevărat interesant pentru noi de a ateriza o seră destul de mare chiar în mijlocul părții de sud a Chicago într-o comunitate total probabil deservită pentru a cultiva alimente, dar pentru a oferi un spațiu confortabil, așa cum spuneam, precum și educaţie. Așadar, acesta este unul frumos care se întâmplă, dar este totuși conceptual pentru că nu este pe teren.

[00:39:49] Jackie De Burca: Sigur. Bănuiesc că veți documenta asta, pentru că, evident, pe canalul dvs. de YouTube, aveți un număr decent de urmăritori și tot. Și folosești platforma pentru a educa și a inspira, practic, nu-i așa?

[00:40:01] Josh Holleb: Da, încercăm.

E greu să fii peste tot deodată. Pe măsură ce construim proiecte peste tot. Ne străduim din greu și presupunând că clientul este de acord cu documentarea procesului, încercăm să documentăm cât de mult putem. Știi, un videoclip în zilele noastre, un videoclip este. Nu îmi pot imagina o modalitate mai bună de a comunica ceva decât un videoclip de pe YouTube. Oricât de amuzant este, este foarte eficient.

[00:40:29] Jackie De Burca: Da, cu siguranță este. Deci, Doamne. Parcă, este uimitor. Este o poveste uimitoare. Este munca uimitoare pe care ați făcut-o până acum și ceea ce se preconizează a fi făcut și așa mai departe. Să terminăm. Josh cu ideile tale despre modul în care Ceres poate ajuta la un mediu construit mai durabil, beneficiind în același timp de producția alimentară viitoare și implicând comunitățile. Care este viziunea ta?

[00:40:56] Josh Holleb: Da, acesta este unul distractiv, atunci când am să mă gândesc.

Am menționat-o pe scurt, dar avem această casă de kit pe care am proiectat-o. Se numește Vesta.

Ea este romana. Vesta este zeița romană a vetrei și a căminului, cred.

Și lucram de fapt cu un dezvoltator în Canada și am dezvoltat un pic acest lucru. Dar această casă este o casă în stil pasiv. Așa că rămâne umbrită vara, dar permite să intre lumina soarelui. Iarna. Are o sera atasata care daca este insorit iarna poate incalzi casa. Poate deschide automat ferestrele și poate lăsa căldura din seră să intre în casă. Casa are nevoie de căldură. Puteți cultiva alimente. Tocmai l-am construit pe primul, iar clientul este just. Este plin de viață în seră. E cam nebunesc. Și este chiar lângă bucătărie. Și când mă gândesc la asta, mă gândesc la, ca un sat din aceste lucruri care au pompe de căldură mici pentru a încălzi și răci la nevoie, dar nu au nevoie de mare lucru. Dar ei o au pentru că nu știm ce se întâmplă în mediu. Iar solarul poate funcționa cu ușurință acele pompe de căldură, deoarece nu are nevoie de multe. Sunt sere atașate. Toată lumea are un mic spațiu de relaxare unde se poate petrece iarna și își poate bea cafeaua în lumina soarelui, pentru că cred că este frumos să avem spații confortabile pentru a ne putea relaxa și a fi și a produce ceva de mâncare.

Și apoi aterizezi o seră chiar în mijlocul comunității, lângă parcul cu terenul de fotbal sau orice altceva, și poate o bucătărie comună lângă ea.

Iar comunitatea lucrează sera și are o masă comunală o dată sau de două ori pe săptămână.

Și, știi, nu este. Nu e atât de exagerat, nu cred. eu doar. Am crescut într-un mediu oarecum comunal cu o familie foarte numeroasă. Și știu că oamenii să fie împreună este important pentru a învăța perspective diferite, poate decât ceea ce au părinții tăi și pentru a fi un om complet. Și cred că, din nou, nu cred că clădirile sunt răspunsul la problemele lumii, dar cred că a trăi într-un astfel de spațiu eliberează spațiu mental sau schimbă spațiul mental, în care mănânci alimente sănătoase. , simți lumina soarelui, ești conectat la plante, ești conectat la comunitate. Și sperăm că asta va aduce oameni buni care fac lucruri bune.

[00:43:23] Jackie De Burca: Da. Minunat. Cred că este ca ceea ce am menționat mai înainte, știi, în timp ce avem avantajele noastre și ne dăm seama că trebuie să facem totul cu mult mai puțină energie, dar totuși să fim interconectați și să avem unele dintre vechile căi de întoarcere, știi. , unde noi de fapt. Acești copii știu de unde vine mâncarea. Acum, mulți dintre ei, din păcate, zilele astea în diverse țări, cred că vine doar de la supermarket.

[00:43:46] Josh Holleb: Da, vreau să spun, mi-ar plăcea ca copiii să iasă și să ia niște mazăre, în loc de o pungă de chipsuri. Adică, mi-ar plăcea să fac asta mai mult decât o fac și eu, pentru că știu că ar fi bine pentru mine.

[00:43:57] Jackie De Burca: Ascultă, a fost foarte, foarte interesant. Josh, există ultimele cuvinte sau ceva ce vrei să adaugi?

[00:44:04] Josh Holleb: Știi, spunem tuturor, indiferent dacă lucrezi sau nu cu noi la Ceres, fă-ți timp să te gândești la ce vrei cu o structură construită. Știi, ne gândim la specificul plantei și, prin urmare, asigură-te că ai timp, cheltuiește puțin mai mulți bani în procesul de proiectare pentru a te asigura că va face ceea ce vrei tu, pentru că prea des vedem oameni care cheltuiesc 75% din banii pe care probabil ar fi trebuit să-i cheltuiască, dar au o structură care nu face ceea ce vor. Deci, într-adevăr, banii s-au cam pierdut.

Designul pentru noi este un lucru foarte important pentru a ne asigura că va funcționa așa cum este.

[00:44:48] Jackie De Burca: Voci constructive. Fantastic. Asta are mult sens. Un sfat grozav, Josh. Multumesc mult. A fost absolut genial.

[00:44:55] Josh Holleb: Bine. Multumesc. A fost o plăcere.

Lăsați un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.